Amalfi, as perfect as can be!

11 augustus 2018 - Zuidbroek, Nederland

Bij het uitchecken van Hotel King (waar de klant koning is) vraag ik Gino of er een motorzaak in de buurt is. De Ducati maakt soms wat vreemde geluiden en ik verwacht dat er wel wat olie mag worden bijgevuld. Controleren is wat lastig omdat de motor geen peilstok heeft, maar een peilglas. Er is met deze olie al 7000 kilometer gereden en er is nog nooit iets bijgevuld. En in de bergen wordt alles extra belast, dus het zou niet verwonderlijk zijn.

DSC_2221

In Fiuggi blijkt geen motorzaak, maar in een plaats iets verderop wel. Met wat moeite vind ik het. Aan een smalle weg die vrij steil omlaag loopt, tegen een bergwand geplakt. Ik besluit de motor te keren zodat deze steviger blijft staan. De winkel is een soort Italiaanse Malle Pietje. De eigenaar blijkt overigens Spanjaard te zijn, maar wat een chaos! Overal staan, liggen, hangen onderdelen, -deels gesloopte- motorfietsen en wat dies meer zij. Maar ik kan een litertje synthetische olie kopen.

DSC_2105(1)

Ridiculo Piedro vraagt of hij het voor mij moet bijvullen en loopt voorop. Op zijn verzoek houd ik de motor rechtop terwijl hij in het kijkglas kijkt. Niet nodig gebaart hij, misschien een heel klein beetje. Hij houdt duim en wijsvinger 2 centimeter van elkaar en trekt een scheef gezicht. Dat de olie niet koud is en de motor niet op een horizontaal vlak staat, zoals de handleiding aangeeft, schijnt niet belangrijk te zijn. Ik stop de liter olie weg en besluit meer eerst weer te gaan rijden.

Ik wil proberen vandaag de Amalfi kust te bereiken. En dat lukt. Onderweg niets bijzonders, maar de kust blijft altijd mooi om te bezoeken. Het mooie is dat ik aan de goede kant (rechts) van de weg rijd en dat de weg de kustlijn overal mooi volgt. Ik heb dus tientallen kilometers prachtige uitzichten.

DSC_2112(1)  DSC_2115(1)

DSC_2117(1)  DSC_2118(1)

DSC_2123(1)  DSC_2124~2

DSC_2125~2

De uitzichten zijn zo mooi dat ik vergeet op andere dingen te letten en plotseling slaat de schrik me om het hart; het benzinelampje brandt! En langs de kust is nergens een tankstation te vinden. Gelukkig weet Garmin dat het volgende binnen enkele kilometers is te vinden, maar dat bereikte ik echt op de laatste druppels.

Ik kijk ook alvast maar wat rond naar een overnachtingsplek en stop bij een mooi hotel boven de zee met prachtig uitzicht. Via de app kijk zoek ik het hotel op om te zien of er ruimte is, maar als ik de prijs zie hoef ik niet verder te kijken. Ik kijk of er voordeliger alternatieven zijn, maar aan de kust liggen de prijzen per nacht tussen de 400 en 1075 euro. Slik.

DSC_2120(1)  DSC_2122(1)  DSC_2111~2  DSC_2116(1)  DSC_2134

Dan de straal maar iets vergroot en zo kom ik terecht bij een hotel in Scala, dat er van buiten niet erg indrukwekkend is. Binnen blijkt het echter flink groter dan je kunt zien en omdat het hoog ligt is het uitzicht vast niet minder dan bij de duurdere hotels die 5 kilometer verderop liggen.

DSC_2126  DSC_2128~2

De ontvangst is ongekend hartelijk. Ik heb via de app al gereserveerd en betaald, maar ik krijg bij het inchecken een stoel en drinken aangeboden. De receptionist loopt mee naar de kamer, tilt één van mijn motorkoffers en legt uitgebreid uit waar alles zich bevindt. Er is airco in de kamer en ik heb een eigen balkon. I love it. Ook tijdens het verblijf is hij vriendelijk en behulpzaam. Dat, in combinatie met een lekker rustig zwembad en het geweldige uitzicht, doen me besluiten een extra nacht bij te boeken.

DSC_2128~2 DSC_2139

Ik verblijf deze tweede rustdag grotendeels bij het zwembad met mijn e-reader. Er zijn gemiddeld vier gasten bij het water, maar er is wel een badmeester aanwezig. Als ik vraag waar ik koffie kan halen, gaat hij het voor me halen. Ik waan me hier god in Italië.

DSC_2136~2 DSC_2143 (1)

Fiuggi - Napels - Piano di Sorrento - Amalfi - Scala - 300 km.