Noorwegen voor Dummies (de voorbereidingen)

1 augustus 2017

Des te meer ik lees, des te meer begin ik te twijfelen of ik de geplande route wel ga halen. Voor sommige motorrijders is alleen het sturen voldoende. Des te meer kilometers, des te beter. Sommige geven zelfs aan vrijwel niet om zich heen te kijken, maar zich volledig te focussen op het rijden. Voor mij is het rijden van bochtige wegen alléén niet voldoende. Ik geniet van de steeds wisselende omgeving; kaal, bebost, water, bergwanden, dorpjes, boerderijen. Regelmatig stop ik kort om de omgeving op me in te laten werken en vaak probeer ik dan het gevoel dat ik heb vast te leggen met de telefoon of een digitaal fotocameraatje. En des te meer ik over Noorwegen lees, des te meer interessante plekjes, POI's, ik in de route op wil nemen. Het kan dus zijn dat ik door getreuzel onderweg de route niet in zijn geheel rijdt, maar dat hoeft helemaal niet slecht te zijn, in tegendeel.

Uiteindelijk bleek de MyRoute-App voor mij een praktisch hulpmiddel om te bezoeken plekken aaneen te rijgen en zo een globale route te vormen. Nadat ik de route zo ongeveer klaar had probeerde ik in te schatten waar ik ongeveer zou kunnen overnachtingen. Het bleek al snel dat de route niet altijd optimaal is ingedeeld. Hoewel in Noorwegen het allemansrecht geldt kies ik voor het comfort van hotels en hotelletjes. Maar op sommige plekken zijn die gewoon niet. Daarom, en omdat de eerste dag in Noorwegen maar een korte is (de ferry meert in Kristiansand aan om 12.15 uur), heb ik de hoofdroute voor de eerste dagen al wat moeten aanpassen en heb ik het eerste hotel maar vooraf vastgelegd.

Eigenlijk was Stavanger een plaats die ik slechts zou passeren, maar door nieuwe inzichten is het nu mijn eerste stop. En als alles loopt zoals ik nu inschat, blijf ik hier een dag extra om een rondrit te maken die begint met een boottocht door het Lysefjord. Aan het einde van het fjord, dat fantastisch mooi schijnt te zijn vanaf het water, begint de Lysevegen, één van de meest bochtige wegen ter wereld. Op de website Dangerous Roads wordt de weg genoemd vanwege de 27 haarspeldbochten. http://www.dangerousroads.org/images/stories/Newroads100/Lysevegen16.jpg

Om deze weg te kunnen rijden moet ik de eerste dagen al vertraging incalculeren en zal ik waarschijnlijk nog een tweede nacht in Stavanger overnachten. Van daaruit kijk ik hoe ik verder ga. Ik kan in elk geval ver genoeg kijken, want ik heb het hoogste hotel van Stavanger gereserveerd.

Maar eerst (zaterdagavond) nog door Duitsland en (zondag) heel Denemarken doorkruisen. De tijden van de overtocht vanaf Hirtshalts maken dat ik ook in Denemarken (Det Bette in Hjorring) een overnachting moet inplannen, waarna ik maandagochtend met Fjordline hoop uit te varen naar Kristiansand. Hopelijk spookt het niet teveel in het Kattegat.

1. Arnoud:
    1 augustus 2017
    Ik zou mij niet al te veel zorgen maken, zorg ervoor dat je de kilometers tot Hirtshalts zo snel mogelijk aflegd, hier is toch niet zoveel te zien. Je kan je route altijd nog omgooien of een keer een extra kilometers dag inplannen om de achterstand in te lopen.
    Als je eenmaal op de fiets zit verdwijnen de zorgen vanzelf.
  2. Jeanine:
    1 augustus 2017
    Ik vind het prachtig, maar ook wel erg ambitieus.. Zorg dat het genieten bovenaan blijft staan.