Scandinavië voor Dummies (wat vooraf ging)

24 juli 2017

Nooit eerder was ik verder noordelijk dan Denemarken, dat trouwens in mijn ogen niet echt bij Scandinavië hoort. Het was er nooit van gekomen omdat er altijd wel een medereiziger liever naar de zon afreisde. Maar voor het tweede jaar op rij ga ik alleen op pad en kan helemaal zelf bepalen waar naartoe.

Vorig jaar was mijn eerste motorvakantie sinds mijn huwelijksreis in 1991. Even afgezien van een weekendje Schotland ergens begin deze eeuw.

Ik had in juli 2016, veertien dagen voor vertrek, een zwaardere motorfiets gekocht en om er weer wat in te komen besloot ik niet direct té gek te doen; België, Luxemburg, Sauerland en terug via voormalig Oost-Duitsland, deels via routes van MoorMotor. Foto's en korte verslagen plaatste ik voor familie en Facebook-vrienden op mijn Facebook-pagina. Een leuk tijdverdrijf wanneer ik 's avonds alleen op de hotelkamer zat en sommige lezers waardeerden het te weten waar ik zat.

Maar dit jaar, 2017, pak ik het anders aan. Geen uitgebreide verslagen op Facebook deze keer om niet als spammer te boek te komen staan. Voor de geïnteresseerden -en voor mezelf- echter een heus reis(b)log deze keer! Te beginnen met de voorbereidingen.

Omdat ik geen idee had welke plekken in Scandinavië ik zou kunnen, of zelfs zou moeten, bezoeken begon ik te speuren op internet. Ik concentreerde me op ervaringen van motorrijders, want niet de bestemming zou het hoofddoel moeten zijn, maar de rit zelf. Wegen met mooie uitzichten, dus hoogteverschillen, wegen met veel bochten ook. Liefst met weinig ander verkeer. Als je wat reisverslagen leest komen een aantal plekken en wegnummers steeds opnieuw ter sprake en al snel ontstond er een denkbeeldige kaart.

Ik heb een geheugen als van een goudvis, daarom heb ik het eerst op papier geschetst en daarna op een online kaart overgenomen. Al snel kreeg Noorwegen de voorkeur boven Zweden. En Finland en Ijsland had ik niet eens overwogen in dit stadium. Noorwegen schijnt een motorrijders-paradijs te zijn dus dat wil ik ervaren.

Aangezien mijn vakanties nou eenmaal niet langer zijn dan twee weken heb ik me beperkt tot zuid-Noorwegen. Al lezende en foto's kijkende van andere reizigers leek de Atlantic Road me een mooi doel als meest noordelijke punt van mijn reis. De heen- en terugreis tot de ferry in Hirtshals, het meest noordelijke topje van Denemarken, is bijna 800 kilometer, dus 1600 kilometer rollen er alleen al buiten Noorwegen onder de wielen door. In Noorwegen zelf, er blijven 11 á 12 dagen over, lijkt 2500 kilometer me wel het maximum.

1. Hans meihuizen:
    4 augustus 2017
    Veel succes en geniet van dit prachtige land.