Een zuinig dagje, maar met een gulle lach!

7 augustus 2018 - Belluno, Italië

Eigenlijk zou de titel luiden dat alle wegen naar Bolzano leiden in plaats van naar Rome. Die steden.... ik krijg er een punthoofd van. Wat ik ook deed, telkens kwam ik weer richting Bolzano uit. Doodlopende wegen, verkeerde afslagen, alles ging weer fout de eerste uren. Maar ik kwam zo wél op de mooiste plekjes!

DSC_2058

Opschieten is er niet bij op deze manier, maar ik heb besloten dat het belangrijker is te genieten van elke dag dan door te rammen naar een einddoel zonder onderweg iets gezien te hebben.

Ik verliet dus met moeite het mooie Zuid-tirol om op weg te gaan naar de Dolomieten. Het was een prachtige dag met een heerlijk temperatuurtje van maximaal 27 graden. En de Dolomieten zijn machtig!

Ik heb genoten van het uitzicht en weer heel wat uitdagende wegen en passen gehad en voor mijn gevoel ging het vlot. Totdat dames je, terwijl ze tegelijkertijd de nagels lakken, passeren in een Daewoo Matiz of tot je wordt uitgedaagd door een loodgieter of timmerman met Johnny Depp-look in een Fiat Panda met dakimperiaal. Die je vervolgens moet laten gaan....

Maar ondanks weer een bescheiden aantal afgelegde kilometers was het een dag om over naar huis te schrijven. Jammer dat zo'ń euforische stemming niet goed is over te brengen aan het thuisfront.

Tijdens het tanken werd ik positief verrast met een benzineverbruik van meer dan 21 kilometer per liter door de bergen en ik besloot de dag zelf ook zuinig te eindigen in een budget hotel in Belluno. Daar aangekomen blijkt de kamer prima in orde, met zelfs een werkende airco!

Morgen zuidwaarts. Rimini of Florence, kust of binnenland, daarover denk ik nog na. Ik neig naar het eerste.

Route vandaag: Merano, Bolzano, Cortina 'd Ampezzo, Belluno. 250 a 300 kilometer.

1. Jeanine:
    7 augustus 2018
    Zeker na het lezen van jouw ervaringen in steden tot nu toe. Zou ik Florence mijden. Ten eerste is het een stad die je te voet het beste verkend en ten tweede: het verkeer door de stad is hier CRAZY.
  2. Jan Dijkhuis:
    7 augustus 2018
    Ten derde ben ik er al eens geweest, maar het ging ook om Toscane in zijn algemeen.